CIEMNA STRONA CZŁOWIEKA / DARK KNIGHT

Data:

Filmy Nolana to jedne z niewielu produkcji Hollywoodzkich o , których warto rozmawiać . I nie chodzi tu o banalną gadkę , że film się podobał . Nie chodzi nawet o analizę formalną tych opowiadań, ale o to co potrafią nam powiedzieć o rzeczywistości , jaka filozofia społeczna stoi za nimi. Za filmami Nolana nie stoi tylko kreatywność , ale także namysł .
Większość jego filmów opowiada o traumie indywidualnej , jakiejś idei , która posiadła umysł bohatera . Ta idea albo jest przeszkodą do pokonania , albo energią wytwarzająca działanie.
Mroczny Rycerz to przejście z psychologi jednostki na poziom filozofii społecznej . Analizie zostaje poddane uniwersum ludzkości .
Batman Nolana stoi w opozycji do pierwszej wersji Burtona . Główna linia podział sprowadza się do figury antagonisty - Jokera . W odsłonie Batmana z 1989 roku Joker to taki wyrośnięty Tede , on lubi dobrą zabawę , kobiety , no i przede wszystkim hajs, hajs, hajs. Joker z roku 2008 to raczej Sokrates , chodzący ulicami , wieszczący swoja filozofie. Ta filozofia to taki Nietscheanizm , Darwinizm . Generalnie człowiek to bestia ukryta za kurtyną kultury. Z jednej strony kawior, szampan i książka , a z drugiej czystki na Bałkanach.


Widać , że Nolan przerobił piramidkę potrzeb Maslova i wie o podstawowych potrzebach człowieka i zaangażowaniu jakiego jesteśmy w stanie dokonać by je zrealizować.
Na tym poziomie podstawowym człowiek to zwierzak drapieżnik . Daj mu szanse a ci to udowodni . I joker Nolanowski jest właśnie takim reżyserem i twórcą sytuacji pozwalających pokazać człowiekowi ,że " ich zasady , ich moralność to tylko kiepski żart " . To taki dziwoląg , chodzący z lustrem, ukazującym prawdziwą twarz człowieczeństwa . Nie chodzi mu o pieniądze , ponad wszystkim ma być przesłanie.

Sam film jest mistrzostwem i na poziomie zdjęć i na poziomie scenariusza .Analiza formalna opowiadania wygląda następująco :
- oryginalność 7
- spójność 9
- złożoność 8
- oddziaływanie emocjonalne 8
Nolan nie tylko stworzył mocniejszego, bardziej wyrazistego Jokera. Podkręcił też Batmana . Stał się bardziej Bondowski. Ale też jest widać w tej postaci o wiele mocniejszą rolę konserwatyzmu amerykańskiego , z ich podejściem do roli własności czy radzenia sobie z przestępczością.
Nolan jest mistrzem robienia ciekawej fabuły z inteligentnym przesłaniem i opisem świata.